Saturday, May 8, 2010

Belajar daripada 'Baju merah'




Krisis kecelaruan politik Thailand yang berlarutan lebih daripada sebulan lepas telah mengakibatkan negara jiran kita lumpuh kegiatan ekonominya berikutan gelombang 'Red Shirt'. Mereka dikenali sebagai Pergerakan Baju Merah dikenali secara rasmi sebagai Barisan Bersatu Untuk Demokrasi Menentang Diktator (UDD) dan kebanyakannya dianggotai penyokong kuat perdana menteri yang digulingkan, Thaksin Shinawatra yang menentang rampasan kuasa tentera pada tahun 2006. Dalam rampasan kuasa itu, kerajaan pimpinan parti Thaksin dibatalkan kemenangannya kerana dituduh melakukan kegiatan rasuah dalam kempen pilihan raya dan digantikan dengan parti pimpinan perdana menteri sekarang, Abhisit Vijajiva atas perintah mahkamah.

Namun penulis beranggapan bahawa episod tunjuk perasaan yang berlaku di Thailand tidak akan surut padam sekirany kerajaan pimpinan Abhisit menunaikan permintaan pihak antikerajaan itu. Soalnya, adakah pilihan raya baru boleh menamatkan semua krisis? Apakah kumpulan ‘Baju Merah’ boleh menerima hakikat jika parti mereka diisytihar kalah dalam pilihan raya baru itu? Apakah mereka boleh menerima dengan lapang dada hakikat kemenangan parti-parti lain yang bertanding termasuk parti campuran Abhisit dan tidak berdemonstrasi lagi? Apa tujuan sebenar di sebalik siri-siri aksi demontsran Baju Merah yang dilihat sebagai anarkis yang mahu menggulingkan Abhisit?Adakah di pihaknya terdapat galang ganti yang lebih baik dalam mengembalikan situasi tenang politik Thailand?

Demokrasi sememangnya membenarkan rakyat untuk berekspresi dan berhak untuk bersuara dalam landasan undang-undang dan selagi mana tidak mengugat keselamatan awam dan menjunjung tinggi nilai kepelembagaan negara. Tetapi, ia tidak bermakna dijadikan tiket untuk bertindak sesuka hati atas nama kebebasan. Sesetengah pihak cuba memanipulasikan istilah kebebasan ini dengan cuba mencabar sepakat perlembagaan yang dipersetujui bersama dalam membina negara bangsa. Bersuara pun telah ditentukan limitasinya dalm Al-Quran supaya tidak boleh mencerca Tuhan kaum agama lain dan tidak berhujah sehingga melewati batas sempadan aqidah.

Namun, apa yang penulis dapat perihati dengan daya analisis cetek ini dalam krisis negara tetangga, Thailand:

  • Mobilasi massa yang begitu mengujakan penulis sehingga kumpulan kawanan ini sanggup 'berkampung' malah berpesta setelah penat berdemonstrasi melawan fraksi pemerintah . Keupayaan massa dalam menggerakkan kesedaran untuk menunjukkan aksi mereka bertujuan untuk memenuhi kpentingan politik tertentu. Namun, mobilasi tulen lahir daripada literasi politik yang tinggi yang melangkaui dorongan manipulatif yang ditaja oleh pihak berkepntingan dalam menggerakkan idea politik peribadi. Mantan Presiden Thailand, Thaksin Shinawatra dikatakan telah membiayai kumpulan Baju Merah disifatkan penulis politikus yang pentingkan diri sendiri. Dorongan kuat dan gergasi sfiatnya yang sebetulnya dinamakan people power atau kuasa rakyat iaitu apabila yang melakukan demontasri dan penunjuk persaaan kerana inginkan perubahan sejati. Jangan sampai aksi demontrasi yang mulia yang lahir daripada cita-cita rakyat yang sayangkan perubahan dinodai oleh tangan-tangan berkepentingan.
  • Pentingnya pungutan suara dalam menjayakan misi dan hasrat pemerintah. Hilangnya ruang awam dan saluran untuk menyalurkan pendapat rakyat bawahan dan hanya mengutamakan mereka yang sealiran dan 'satu kem' mengakibatkan berlaku ketidakpuasan yang boleh disalurkan melalui suara undi atau aksi demonstrasi yang melampau batas demokrasi. Perlu adanya saluran komunikasi yang dibuka secara lebih luas oleh pemerintah, antara lain dengan membuka wadah partisipasi masyarakat untuk merespons isu berbangkit di samping memperkukuhkan daya literasi dan partipatif rakyat bawahan. Jangan sampai rakyat muak dengan dasar pemerintah autokratik dan bngkit menentang.
  • Dalam menyatakan ketidakpuasan hati berhubung sesuatu isu, pastikan anda bersedia dengan hujahan balas yang konkrit. Mengikut kaedah Imam Ghazali yang tidak menyetujui idea falsafah pada zaman nya, beliau sendiri mengkritik dengan menukilkan kitab Tahafut Al-Falasifah dalam 'serangan' hujah balas kepada golongan filosof. Malah, idea Imam Ghazali juga mendapat tentangan ilmiah daripada Ibnu Rusyd yang diabadikan dalm kitab Tahafut at-Tahafut al-Falasifah. Budaya mengkritik secara sihat mesti dijadikan amalan dalam negara kita bukannya hanya beremosi dan melakukan demonstrasi yang kosong nilai perjuangannya.
  • Dalam politik ada moral dan akhlaknya seperti yang diperlihatkan oleh Baginda Junjungan Besar, Nabi Muhammad s.a.w. Jangan sampai merosakkan harta awam dan berlaku penyalhgunaan kuasa malah hidup dalam najis rasuah sehingga mengakibatkan harta negara berlegar dalam kelompok tertentu. Politik dalam Islam merupakan salah satu cara untuk beribadah kepada Allah, sehingga dalam pandangan ini politik memiliki nilai-nilai kerohanian. Dalam kitab, Al Iqtishod fi Al I’tiqod Imam Ghazali menyebut bahawa “Dikatakan bahwa agama dan kekuasaan adalah dua saudara kembar. Dikatakan pula bahwa agama adalah asas dan kekuasaan adalah penjaganya. Segala sesuatu yang tidak berasaskan prinsip dan nilai ini, pastikan akan binasa dan segala sesuatu yang tidak berpenjaga pasti akan hilang lenyap”.Jangan berpolitik seperti Machiavelli yang berpendapat bahawa kekejaman, keganasan serta kekerasan adalah institusi sah dalam mempertahankan kekuasaan. Nauzibillah min zalik..!
p/s: Lihat semangat Baju Merah dalam video ini. Ambil yang baik dan buruk tak payah nak bawak amal..

No comments:

Post a Comment