Friday, October 16, 2009

Bahasa baru




Hari ini, semua tampil dengan berbagai istilah dan bahasa yang baru dalam kehidupan mereka bagi mengambarkan bahawa mereka akan terus menjadi juara dalam memenangi hati golongan sasarannya. Dalam dunia politik, Islam melihat ia bukanlah segala-galanya dan bukan ibadah khusus tetapi politik dilihat sebagai satu sendi dalam menentukan tanggungjawab manusia untuk melaksanakan misi Hirasah al-Deen wa Siasatu ad-Duniya bihi serta memandu kehidupan yang lebih berperaturan. Sekiranya peniaga ingin menjual produk atau perkhidmatannya, semestinya mereka akan berfikir cara baru untuk mempromosikan produknya dalam kadar yang boleh menguntungkan tanpa meninggalkan asas-asas penting dalam akhlak perniagaan.


Hari ini, kebanyakan rakyat kadangkala terlalu alergik bila disebut tentang politik dan tatkala seseorang berbicara persoalan politik maka ia dianggap jumud dan bodoh lagi dungu apabila sekarang orang berbicara tentang hal-hal yang lebih dinamik. Ini adalah golongan tiada langsung kepedulian terhadap politik malah politik baginya adalah kotor dan jijik dan mereka ini mengisytiharkan bahwa mereka berlepas diri daripada terlibat direct and indirect dalam dunia politik. Malah politik sebenarnya mengajar kita cara disiplin berorganisasi, hidup dengan lebih berperaturan dan bertindak dalam kerangka yang tersusun. Malah tidak menjadi kesalahan, sekiranya penolakan nilai-nilai negatif yang kian mengakar dalam masyrakat kini hasil tempias ombak ganas globalisasi seperti penyelewengan kuasa, pencabulan hak asasi, amalan rasuah dan pecah amanah ditanam dan diajar pada anak-anak yang masih kecil sesuai dengan pendekatan mereka. Yang penting, pendidilkan politik harus diterapkan dan semangat benci terhadap amalan-amalan kotor tersebut harus ditanam sedari kecil.


Mungkin penulis sedang cuba memberi sedikit kefahaman berdasarkan ceteknya ilmu yang ada berkenaan tentang cadangan untuk memudahkan pemahaman bahasa baru dalam politik:
• Output yang menjadi teras perbincangan
Kini, semua berbicara soal perubahan baik dalam BN atau PR dan sememangnya politik adalah seni untuk mencipta kehidupan yang baik untuk rakyat kebanyakan. Sebab itu, Islam tidak menganggap politik dan Deen sebagai dikotomi sebagaimana Barat cuba memustahilkan penyatuan dua unsur ini berdasarkan sejarah hitam teokrasi kuasa gereja yang memanipulasikan kuasanya untuk memaksa kehidupan terus mundur. Nabi Muhammad s.a.w. bukan sekadar penyampai risalah semata-mata tetapi bertindak sebagai civilizing force yang berfikir, berdakwah dan bernegara untuk merubah nilai pemikran songsang kepada teras tauhid yang agung. PAS di Malaysia yang pada dahulunya lantang bersuara untuk negara Islam telah mengambil langkah yang bijak dalam menerangkan output yang lebih berkesan daripada bertelagah dalam konteks isu yang sempit iaitu cuba menawarkan bentuk kenegaraan dan Islam yang boleh memperbaiki dan membantu umat masyarakat. Perubahan yang lebih yakin dan diterima rakyat apabila berdiri teguh atas perjuangan dan penawaran kehidupan yang terbaik untuk dinikmati rakyat.


• Pemahaman mendasar pada semua peringkat
UMNO telah melakukan transformasi yang begitu 'drastik' pada perhimpunan khas baru-baru ini malah menggunakan istilah dan bahasa baru dalam dunia mereka berpolitik seperti wehadatul fikr, wehdatul amal, tarbiyah dan lain-lain. yang kdangkala membingungkan pemahaman ahli mereka trhadap istilah gharib tersebut. PAS juga pada muktamarnya terus mmberi keyakinan akan terus bersma memperteguhkan PR dan kurang bercakap tentang persoaln provokatif daripada musuh politiknya, iaitu negara Islam. Akan tetapi, masing-masing pastinya punya keazaman politik yang tinggi apabila bercakap tentang gagasan idea tetapi kebijaksanaan politik harus direncanakan dalam memahamkan kepada rakyat tentang idea kebaikan masing-masing. UMNO dan PAS pada peringkat pusat telah mengorak langkah yang pragmatik tetapi adakah perubahan impian telah sampai ke peringakt bawahan atau rakyat yang buta politik. UMNO masih terbelenggu dengan krisis kepimpinan dan politik wang dan ahli PAS masih langi melaungkan slogan-slogan keras era PAS 80-an dan 90-an iaitu kafir bagi mereka tidak menyokong mereka. Kemungkinan masing-masing tidak boleh duduk slesa dan pastinya penggembelengan tenaga dalm penerangan akar umbi harus giat dilaksanakan. Dan kuasa perubahan tidak terhenti dalam dewan kita berkumpul dan mesti sampai kepada semua.


• Pendidikan politik
Seorang pemikir kulit hitam di Amerika, Carter Wood son mengatakan ’If you can control a man’s thinking you do not to worry about his action’. Pendidikan mesti dimulakan diperingkat bawah dan pemrintah harus berani malah NGO mesti terlibat dalam mnerapkan pendidkan politik kepada generasi muda. Nilai kepimpinan, soal integriti dan berucap di hadapan khalyak ramai, berwacana ilmiah tentang soal kenegraaan dan ajakan kepada penyertaan serta penubuhan badan persatuan adalah elemen dalam pendidikan politik. Generasi tidak boleh berselindung daripada mengetahui asas tunjang dan pemahaman kasar tentang garis panduan berorganisasi mesti telus tanpa kepentingan parti. Sekiranya tidak diterapkan, maka generasi yang alah kepada politik dan terus menghukum dengan keadaan politik yang ada akan terus bertambah dan menjadi satu ancaman kepada kestabilan sesebuah negara. Adalah menjadi salah dan dosa sekiranya kita mensekularkan diri kita sendiri dan membiarkan hanya orang-orang tertentu menentukan nasib kita dan kita tidak mengambil peduli tentang kerja buat kebaikan dan perubahan yang dianjurkan. Dan lebih malang lagi sekiranya kita menjad penyumbang kepada kekalnya kekuasaan yang zalim. Kita boleh mencadangkan pendidikan sukan dan seks tetapi dangkal dalam idea ini semat-mata ingin menjaga status quo pemerintah. Penulis hanya ingin bangkitkan sense of ummah consciusness . Wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment