Monday, July 27, 2009

Menyemarakkan intelektualisme anak muda.




PM Malaysia, Datuk Seri Najib dalam ucapan penutupnya di Konvensyen Kepimpinan Mahasiswa Islam telah mengingatkan semua peringkat mahasiswa untuk tidak terpengaruh dengan anasir-anasir fitnah dan cuba memahami nilai ilmu dalam kepimpinan mahasiswa.(Rujuk Berita Harian,27/7/09). Seolah-olah amaran keras yang bersulamkan kata-kata manis si penguasa kepada golongan yang diperintah supaya tidak menjadikan sejarah agung kebangkitan mahasiswa rujukan pendirian sikap. Takut dipergunakan oleh pihak tertentu atau perjuangan parti pemerintah sudah tidak relevan dengan zaman menjadi persoalan di benak pemikiran pemerintah. Tiananmen, 1989 (Rujuk) dan Trisakti, 1998 (Rujuk) dan Tehran, 1979 (Rujuk) menjadi bukti lambang kuasa mahasiswa dalam menentukan sikap mereka berhubung sesuatu isu pada ketika berlakunya memoir tersebut. Mahasiswa boleh berkata mereka non partisan tetapi kini seolah-olah mendongak tinggi tanda hormat dek kerana seorang insan itu bergelar YB dan terpaksa ikut membuta tuli tanpa research. Memang benar mahasiswa mesti berdiri atas kebenaran dan menolak kebatilan tetapi prinsip kebenaran itu mesti jujur dan ada asasnya.

Kampus kini sudah malap dan suram serta ketidakbolehfunsgsian (disfunction) untuk berperanan sebagai medan ilmu berpencak dan gudang berekperimentasi intelektual untuk diadunkan dengan pengalaman sebenar realiti bermasyarakat. Universiti Malaya telah menjadi saksi dimana aparat-aparat mahasiswa memobilasi massa untuk membuktikan suara mereka juga berhak menjadi hakim untuk rakyat tertindas. Peristiwa Baling pada 1974 cukup melegitmasikan kuasa mahasiswa sebagai kuasa kelima dalam menuntut perubahan. Memang benar apa yang dikatakan oleh Ust Taib bahawa hanya perubahan yang tetap berlaku dan pasti berlaku cuma mekanisme dan wasilahnya yang menentukan. Penulis cuba membawa video di bawa untuk diteliti betapa darah muda mahasiswa Indonesia bersumpahsetia.



Teringat kata Bunya Hamka ‘Anak laki-laki tidak boleh dihirau panjang, hidupnya adalah buat berjuang kalau perahunya telah dikayuhnya ke tengah, mana sisa boleh berpaling meski besar mana gelombang datang. Biar kemudi patah, biarkan layarnya robek itu lebih mulia daripada berbalik haluan pulang'. Penulis beranggapan kampus sebagai garis pemula untuk kelangsungan tanpa menafikan segelintirnya untuk bergerak dalam bentuk mikro untuk kesan makro. Hari ini biarpun tiada perkumpulan raksasa mahasiswa menyatakan sebarang keluhan dan pendirian walaupun ada suara-suara halus mereka yang bangkit tetapi keterpaksaan disengajakan oleh pelakon aktivis biarpun takuk kefahaman isu yang diperjuangkan tidak dimengertikan. Penguasa sebenarnya bukan risaukan mahasiswa berjaya mobilasi kelompok mereka tetapi apa yang dirisaukan tatkala kesedaran itu sampai kepada setiap lapisan masyarakat bermula daripada jutawan dan marhean.Ala kulli hal, teruskan niat tulus ini.



Apa yang cuba diketengahkan dalam tulisan kali ini adalah usaha konsisten dalam memugar kembali budaya intelek di kampus yang bukan terhad untuk tujuan formaliti belajar, makan dan tempat cari jodoh. Ruh intelek mesti dikembalikan sesegera mungkin dan istilah lesu untuk gerakan mahasiswa zaman kini mesti cuba dimaknakan dengan aktiviti rancak percambahan ilmu yang sihat sesuai dengan kapasiti kampus yang kaya sarjana ilmuan. Penulis khuatir gejala bebalisme seperti yang diutarakan oleh Syed Hussein Al Attas dalam Intelektual Masyarakat Membangun bakal mengambil tempat dalam kampus iaitu ketidakupayaan untuk menghubungkaitkan sesuatu dalam konteks waqie serta terpenjara dalam dunia sendiri dalam membuat tindakan. Antara cadangan untuk menyemarakkan intelektualiti anak muda:

· Persatuan mahasiswa di kampus perlu menggerakan kembali aktiviti pembudayaan ilmu dan perbincangan isu yang konstruktif. Dalam situasi ini, penulis melihat PMIUM perlu merancakkan aspek ini dengan jelas bahawa outcome program ini berpaksikan untuk menyelesaikan isu dan polisi yang bersifat kenegaraan dan antarabangsa. Wacana, seminar atau kolokium boleh dibuat tanpa halangan pihak tertentu dan ini baru dinamakan kebebasan akademik terjamin. Usrah mesti diberi nafas baru dengan perbincangan yang membina daripada terus menancapkan dogma perjuangan. Buku yang universal karya agung negarawan mesti dijadikan bacaan tambahan selain buku dakwah.

· Mengatasi kelemahan diri secara proaktif dengan melibatkan diri dengan perkumpulan perkongsian pintar yang dilatari oleh mereka yang berpengalaman aktif dalam masyarakat dan punyai disipilin pengetahuan yang diverse.

· Minda anak muda mesti digerakkan untuk terlibat dalam membuat dasar penting negara. Sehubungan itu, persiapan mesti dicukupkan dan kesediaan pemerintah untuk melihat anak muda terlibat aktif dalam mana-mana suruhanjaya mesti direalisasikan.

· Keusahawanan sosial anak muda iaitu penglibatan anak muda dalam aktiviti sosial yang dapat meningkat kualiti hidup. Penubuhan NGO atas aspirasi mereka wajar digalakkan. Nilai intelektual bukan bergantung kepada nilaian akademik sahaja tetapi kemampuan berfikir dan faham pokok perbahasan.

· Alternatif relevan suatu permasalahan dapat diketengahkan daripada kelompok mereka. Bukan sekadar membantah yang sifatnya dekstrutif tetapi konstruktif.

Memang benar zaman muda hanya sekali dan dengan sekali juga itulah punca jatuh bangun mereka. Nabi sendiri mempersiapkan anak muda untuk mereka faham perjuangan Baginda dan Saidina Umar juga mengimpikan beberapa pemuka seperti pemuda sahabat Nabi untuk menguasai dunia.

No comments:

Post a Comment